El kell keserítsek sok mindenkit, ez nem egy pártfikázó bejegyzés lesz, a következőkben objektív kampányértékeléseket olvashattok. 

Miért a Fideszt emeltem ki a címben? Ez az a párt, aki lehetőségeihez képest híresen szar marketinges, és talán ezt a kampányt is sikerül elrontania majd. 
Hmm, vitatkoznál a "híresen szar marketinges" szóhasználattal? Barátom, Én nem akarom bántani a Te politikai hitedet, a pártállásod a Te saját szent ügyed, még mindig nem pártfikázó bejegyzést írok. 

Üljünk be először is poros időgépünkbe, és repüljünk vissza a homály-födte 2002-es évbe. Nagygyűlés, "kétmillióan vagyunk", rémlik? Hát persze, hogy is felejthetnénk el. Philip műsorvezet, zeng a himnusz a Kossuth téren, valljuk be, azért megindító volt. De menjünk még jobban vissza egy kicsit, ez már a választások első fordulója utáni esemény, foglaljuk össze röviden mit mondhatunk el a kampányról az akkori két nagy párt tekintetében. 

MSZP - Alapvetően negatív kampány, a kormánypárt gyengeségeire fókuszál, több politikai elemző meg is említi, hogy tanítják, ezzel nem lehet választást nyerni. A megállapítással vitatkoznék a választás kimenetelétől függetlenül, mert alapvető marketingtörvény, hogy a másodiknak mindig az elsőt kell támadnia a kampányában, illetve az elsőhöz képest, annak jobb alternatívájaként kell saját magát meghatároznia. 

Fidesz - Alapvetően pozitív (A jövő elkezdődött), és semmitmondó kampány. 

Az első forduló eredménye, váratlanul fölényes MSzP győzelem, ennek hatására szerveződött az emlékezetes Kossuth téri nagygyűlés, és változtatta meg a kampányát a Fidesz gyökeresen. 
A korábbi pozitív hangvételt felváltotta az a pici, fénymásolt szórólap, (és talán a hozzá kapcsolódó igényesebb tv, és rádió reklámok), melyen pontról pontra felsorolták az akkori kormánypárt törvényjavaslatait, melyek főleg a bokros csomag egyes elemeinek az eltörlésére irányultak, és melléírták mindegyik mellé külön-külön, hogy az MSZP egyik elem eltörlését sem szavazta meg.
Hadd adjak az ötlet kitalálójának háromszoros hurrát itt és most. Az elsőt azért, mert tudatta a pozitív intézkedéseket, a másodikat, mert nehezen megmagyarázható dolgokat vágott a legnagyobb ellenzéki párthoz, és még egyet, amiben a "kampány" zsenialitása rejlik: az egész úgy nézett ki, mint valami gerilla-akció. Fénymásolt fekete-fehér szórólap sallangok nélkül. Könnyen terjeszthető, gagyi, és emiatt azt az érzetet kelti (valószínűnek tartom, hogy így is volt) hogy a mondanivaló annyira fontos volt, hogy nem sokat foglalkoztak a dizájnnal, mert nem várhattak egy pillanatot sem holmi nyomdára, tehát tényleg nagy gáz van. És pontosan ez az az igénytelenség, ami ott és akkor megadta a kampány hitelességét, ami a politikában az egyik legfontosabb dolog
Szilárdan hiszem, hogy a második forduló fölényes győzelmét 3 dolog okozta. 
1. A Fidesz nagygyűlés, ezen belül az ott lengedező magyar zászló- tenger, a jelenlevők száma(a tényleges számot már sosem fogjuk megtudni), és Orbán Viktor beszéde(megadta a népnek, amire szüksége volt).
2. Az említett szórólap
3. A bónusz, a személyes kedvencem: még aznap közvetlenül a gyűlés után, az előzetesekben, és a műsorok közti hírösszefoglalóban, és az esti híradóban is azt találta mondani Erős Antónia(tudom, hogy nem Ő a felelős érte), hogy a rendezvényen 80-100e ember vett részt. Bizony ez egyértelmű hazugság, bárki aki látott a tv-ben pár másodpercet a tömeget pásztázó kamerák képéből, tudja, hogy minimum 3x-4x annyian voltak, ha nem is 1.5-2 millióan. Meggyőződésem, hogy a média ilyen mértékű nyilvánvaló manipulálása megrökönyödést okozott minden emberben, aki tapasztalta. Ráadásul nem is kormánypárt, hanem ellenzék követte el, hiszen, mint említettem a Fidesz kampányfelelősei nem voltak elég jók egy duplacsavar összehozásához. 

Ugorjunk az EU-s választásra, 2004-et írunk, ezt csak azért említem meg, mert érdekesség, hogy az MSZP ekkor is negatív kampányt folytatott. Szemem előtt lebeg az MSZP -hajó, amint a Dunán siklik tova, oldalán a következő felirattal: "Állítsuk le a Fidesz hazugsággyárát!" A végén felkiáltójel. Hát, így visszatekintve megmosolyogtató. A kampány persze ettől független okokból nem volt hatásos, a Fidesz lendülete még mindig tartott. Az eredményt érdemes megnézni, közelítsünk rá nyugodtan Budapestre. Feltűnik, hogy Duna közvetlen keleti oldali vonalán főleg vörös választókerületeket találunk, míg ettől keletre, illetve a Duna nyugati oldalán túlnyomó többségben narancssárgákat... hmm... Lehet, hogy csak az MSZP -hajó keleti oldalára volt ráerősítve a választási szöveg? Ez mindent megmagyarázna...

 2006, Budapest, Fidesz kampányülés meeting.
- Gyerekek, 4 éve nagyon elrontottuk
- Hát igen, el ám, ja, ja.
- Most valami mással kéne megpróbálkoznunk!
- Ááá, igen, mással, ja, ja.
- Csináljunk negatív kampányt, azzal tuti lenyomjuk az MSZP-t, ők is azzal nyomtak le minket! Legyen a neve: Rosszabbul élünk, mint 4 éve!
- Zseniális, ja, (valaki a hátsó sorból: "ezeknek annyi!")ja, ja.

Csak azt felejtette el a Fidesz kampánystábja, hogy ez a csodálatos ütéskombináció csak akkor küldi padlóra az ellenfelet, ha az nem védekezik. Annak ellenére választottak egymondatos, és ennek megfelelően 0 tartalommal rendelkező, viszont cserébe könnyen megjegyezhető szöveget, hogy 2002-ben pont az ennek ellenkezője működött. Hiába lett szállóige a szlogen, hiába örökítette meg a folklór, és mások is, az embereket senki nem emlékeztette a 2004-es kormányválságra, és a sok kis visszásságra amit felhalmoztak négy év alatt a kormánypártok. Miért nem csinálta a Fidesz azt, ami egyszer már működött? 
Ok, van az a bizonyos szabály, hogy minél egyszerűbb reklámszöveget írsz, annál nagyobb tömegek értik meg. (Bizony, ezt a jó öreg Hitler is megírta a Mein Kampfban.) Ezért választottak ők is helyesen egy egyszerű szlogent. Csakhogy az MSZP-nél igazi marketingesek vannak, és egy szóval tönkrevágták a sok előkészületet: depresszió-kampány. Rásült a bélyeg a plakátokra, a mondanivalónak elveszett az éle. De folytassuk egyelőre a jobb oldallal, ne térjünk el a tárgytól. A reklámhadjárat nem csak eddig tartott, mint később kiderült, a Fidesz kettős koncepciót alkalmazott. Első körben jött volna az egyszerű szlogenes depressziókampány, majd később a vidám, pozitív üzenetű hadjárat, mely a Fideszt, mint az országot a depresszióból kivezető hőst volt hivatott bemutatni. Namost, ha nem számítjuk, hogy az MSZP a narancsos kampány első felét nagyon hamar nevetségesé tette, a koncepcióval akkor is több durva probléma van. 
Először is, ha már szándékosan egyszerű kampányt akartak összehozni, egyszerű üzenetekkel, hogy mindenki értse, a meeting második felében miért felejtették el mindezt, és miért várták el hirtelen az emberektől, hogy nyomon kövessenek egy 180 fokos fordulatot? Ez bizony ebben a formában már nem a tömegeknek szól. A kampány két felét ha megnézzük, semmi egység nincs benne, és ami a szomorú, hogy ez teljesen szándékos! Mintha két külön párt reklámjait néznéd, ami azt jelenti kis túlzással, hogy a kampány egyik fele kidobott pénz volt!
Másodszor, a kettős koncepcióhoz túl jó lett a kampány első fele... a másodiknak is volt szlogenje biztosan, de szándékosan nem keresem elő, hiszen a lényeg a lényeg, nem emlékszem rá. De ami biztos, hogy ha valaminek, akkor egy kampány hajrájának kell a dominánsnak lennie... És itt bezony elfogyott a puskapor. Az aljas pokol tüzéből kitörő hősies Orbán Viktort narancssárga lovon akartuk volna látni meg minden. Ehelyett a depressziókampány maradt meg mindenkiben. Puff neki. 
A tv-reklámok tekintetében akkor most nézzük meg a gazdákat féken tartó Fidesz-reklámot, és a limuzinos, valljuk be, menő MSZP reklámot. Vegyük észre bátran a minőségi különbséget is.

Az MSZP mit csinált? Nem qrta el.. Egységes, könnyű kampányt folytatott végig, kihasználta az ellenzék hibáit, és napra készen, súlya szerint válaszolt az egyes akcióira.

Két eseményt kell még kiemelni, ami kiemelkedően az MSZP malmára hajtotta a vizet. Az első a zseniális Gyurcsány -táncos vírusvideó. Egy szóval: ütött.
A másik, amikor Deutsch Tamás arcátlanul azt hazudta egy sajtótájékoztatón, hogy Gyurcsány beintett az embereknek egy vidéki látogatása alkalmával. Mutatott is egy félreérthető, videóból kiragadott fényképet. Persze a videóból később egyértelműen látszott, hogy szó sem volt ilyesmiről. Itt is érvényesült a hazug ember esete. Deutsch mindenkit hülyének nézett, amikor azt mondta: "Gyurcsány Ferenc ezzel azt üzente: Magyarország bekaphatja". Persze nincsenek pontos adatok, de meggyőződésem, hogy az ekkor elpártolt szavazókat százezres nagyságrendben lehet mérni. 
Mi is történt itt? A Fidesz drasztikus lépésre szánta el magát. Olyan eszközhöz nyúlt, amelyről fingja sem volt. Ti. van egy ilyen szabály, hogy az akció legtöbbször fontosabb, mint a reakció. Pl. ha megvádolsz valakit valamivel, védekezésre kényszeríted, ami nem vet jó fényt rá, és megvan rá az esély, hogy a védekezése kevesebb emberhez jut el. De könyörgöm, ilyen egyértelmű arcátlan hazugságot? A részletekre hogy lehet ennyire nem figyelni? Sokadszorra harapott a saját farkába a Fidesz, és keservesen kellett megtanulnia, hogy a nagyok játékszabályai szerint nem feltétlenül tud mindenki játszani.

A következő négy év dióhéjban: Gyurcsány elqrja, az MSZP népszerűségét azóta sem sikerült felhozni a béka segge alól, sorozatos botrányok, fölényes Fidesz-győzelem az EU-s választáson, még egy kormányváltás cikluson belül, BKV, és egyéb korrupciós botrányok, stb. 

Erre a rengeteg kihasználható negatívum után ami történt az elmúlt 4, sőt 8 évben, most komolyan, szétlopták a BKV-t, és még egy sor dolgot, börtönben ül egy sor kormányközeli politikus, és még sorolhatnám, erre jön egy olyan kampánnyal, hogyaszongya: Itt az idő! 
Bárki láthatja, hogy ez nevetséges.
Az alapkoncepció itt nyilván az, hogy:
- az MSZP már úgyis elintézte saját magát, jelenleg 60% felett vagyunk, egy dolgunk van: hogy ne basszuk el. Nyomjunk le egy biztonsági kampányt, aztán kormányozzunk!

Közben meg az MSZP nagyon keményen nyomul, a napokban volt a kezemben egy profi szórólapjuk, majdnem elhittem, ami benne volt! Én!... Nekik csak azt tudom mondani viccesen, hogy fiúk, innen szép nyerni...  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iazvedo.blog.hu/api/trackback/id/tr571747033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása